Je voudrais que quelqu'un m'attende quelque part...

heter Anna Gavaldas novellsamling från 1999 (2003 i Sverige), på svenska heter den: Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans. Egentligen skulle jag berätta om Gregorius av Bengt Ohlsson, och det ska jag också. men först tänkte jag slänga in en liten kommentar om den här boken. Det är en novellsamling och precis som Gregorius läste jag den på tåget förra helgen. Den passar som tåg-bok, buss-bok eller allmänt "fördriva tid medans jag väntar på något som inte kommer ta allt för lång tid"-bok. Anna Gavalda fungerar dock, enligt mig, bäst i romanform där hon kan ta det utrymme hon behöver för att göra sina fina porträtt av personer, relationer och känslor. Några av novellerna är bättre än andra, men Anna Gavalda är alltid trevlig att läsa, i pocketform passar den ju behändigt i väskan och på en tio minuter lång bussresa hinner du läsa ungefär en novell. Den uppfyller alltså alla kriterier för en vänt-bok.

Nu blir det Gregorius för hela slanten. Som jag nämnde i föregående inlägg är den en parafras på Doktor Glas av Hjalmar Söderberg och handlar om pastor Gregorius. Bengt Ohlsson fick augustpriset för denna bok, och även om jag inte kan påstå att det är en av de bästa böcker jag har läst tycker jag att han förtjänar priset. Boken handlar alltså om pastorn, som i Doktor Glas framstås som den äckligaste personen att bestiga denna jord. I den här boken är det nästan tvärt om. Den Gregorius vi får möta i Doktor Glas blir en komplex person att känna medlidande med och sympatisera med, medans doktor Glas blir en obehaglig och kall människa. Vissa scener, som idag skulle klassas som våldtäkt, har jag svårt för, men många andra berörs jag desto mer av. Däremot kan jag tycka att den är lite väl utdragen och ibland blir det lite för omständigt, jag hade svårt för att få den där känslan av att helt uppslukas av boken. Jag kommer mest troligt inte att läsa om den, men jag är glad att jag har läst den.


          

Och Malin, som tyckte att jag var för seg med bloggandet: Jag ska försöka skärpa mig! Och det gör inget om du läser Gregorius före Doktor Glas, bara du läser båda.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0